فرزندخواندگی و مهاجرت به کانادا

هر ساله بیش از 2 هزار کودک خارجی توسط شهروندان و مقیمان دائم کانادا به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند و با وجود اینکه اداره مهاجرت کانادا پرونده مربوط به مهاجرت فرزندخواندگان را در اولویت کاری قرار می دهد ولی اصولا فرایند فرزندخواندگی بین‌ المللی (قبول فرزندخوانده از خارج از کانادا) معمولا فرانیدی طولانی و زمان بر است.

فرزندخواندگی بین المللی دو فرایند کاملا مجزا را شامل می‌شود که عبارتند از فرایند فرزندخواندگی و فرایند مهاجرت فرزندخوانده. درک الزامات و تفاوت این دو مرحله برای کسی که قصد دارد کودکی از خارج از کانادا را به فرزندخواندگی انتخاب کند دارای اهمیت است و هر دو فرایند مورد اشاره باید به طور کامل طی شود تا اسپانسر کننده (فردی که قصد دارد فرزندخواندگی کودکی را برعهده بگیرد) بتواند فرزند خوانده خود را برای زندگی کردن با خود به کانادا بیاورد.


فرایند فرزند خواندگی


در کانادا دولت‌های ایالتی و منطقه ای متولی امر فرزندخواندگی هستند و هر ایالت شرایط و قوانین و مقررات خاص خود را در این زمینه داراست. یک شهروند یا مقیم دائم کانادا برای اینکه واجد شرایط فرزندخواندگی بین المللی باشد باید علاوه بر قوانین و مقررات مربوطه در کشور مبدا (کشوری که فرزندخوانده مشغول زندگی در آن است)، شرایط مورد نظر در قوانین و مقررات ایالتی (ایالت یا منطقه ای در کانادا که درآینده محل زندگی فرزندخوانده خواهد بود) را نیز دارا باشد.
در برخی ایالت‌ها آژانس‌های پروانه داری متولی انجام بخش اعظم فرایند فرزندخواندگی هستند و کسانی که در ایالتهای مزبور ساکن هستند اگر قصد داشته باشند فرزندخواندگی کودکی در خارج از کانادا را به عهده بگیرید می‌توانند با مراجعه به یکی از این آژانس‌ها با قوانین و مقررات مربوطه آشنا شوند و فرایند قبول فرزندخوانده را بر اساس توصیه‌ها و کمکهای کارشناسان این مراکز آغاز نمایند.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وب سایت اداره مهاجرت به کانادا (www.cic.gc.ca)، بخش فرزندخواندگی، به لینک متولیان امر فرزندخواندگی در ایالتهای مختلف دسترسی داشته باشند.


فرایند مهاجرت فرزندخوانده


بر اساس قانونی که از 23 دسامبر سال 2007 در حال اجراست کسانی که پس از 14 فوریه سال 1977 توسط شهروندان کانادایی به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند، می‌توانند مستقیما و بدون نیاز به اینکه ابتدا اقامت دائم کانادا را کسب کنند برای دریافت شهروندی کانادا اقدام نمایند. بدین منظور باید:


• حداقل یکی از والدین فرزندخوانده در هنگامی که فرزندخواندگی کودک محرز شده است شهروند (سیتیزن) کانادا بوده باشند؛


• فرزندخواندگی تمام روابط قانونی کودک با والدین قبلی را قطع و رابطه قانونی فرزند - والدینی جدیدی را بین فرزندخوانده و والدین جدیدش ایجاد نموده باشد؛

• فرزندخواندگی در خارج از کانادا صورت گرفته باشد.
اگر فرزندی را از خارج از کاناد به فرزندخواندگی قبول کرده‌ باشید اما شرایط بالا در مورد شما صدق ن‌کند، نمی‌توانید مستقیما برای دریافت سیتیزن شیپی کودک اقدام کنید ولی می‌توانید با استفاده از روش مهاجرت خویشاوندی و اسپانسر کردن کودک، زمینه مهاجرت وی به کانادا را فراهم کنید. در این حالت شرایط و نیازمندی‌های لازم برای اسپانسر کردن فرزندخوانده به طور خلاصه به قرار زیر است.


بر اساس قوانین گروه مهاجرت خویشاوندی تنها فرزند یا فرزند خوانده وابسته را می‌توان برای دریافت ویزای اقامت دائم کانادا اسپانسر کرد. اسپانسر باید شهروند کانادا یا مقیم دائم این کشور، حداقل 18 ساله، و در حال زندگی در کانادا باشد. فرزندخواندگی باید با اطلاع و رضایت والدین اصلی و به صورت کاملا قانونی انجام گرفته باشد و از نظر قوانین فدرال و ایالتی کانادا (ایالتی که در آینده محل زندگی کودک خواهد بود) و نیز قوانین کشورمبدا مشکلی نداشته باشد.
در همین رابطه و بر اساس خبری که اخیرا منتشر شد، از این پس امکان انتخاب فرزندخوانده از کشور نپال به دلیل سوء استفاده‌ها و تخلفاتی که در این زمینه انجام گرفته است، برای شهروندان یا مقیمان دائم کانادا وجود ندارد.