پل ورسک و سه خط طلا

جاذبه هاي گردشگري ايران- پل ورسک در دره ورسک در روستاي ورسک، واقع در ?? کيلومتري جنوب شهر زيرآب و ?? کيلومتري شهر قائمشهر در محور فيروزکوه و در مسير راه آهن شمال قرار دارد. پل ورسک از شاهکارهاي مهندسي زمان خويش به حساب مي آمده است. اين پل در زمان حکومت رضاشاه در ايران توسط آلماني‌ها به رهبري سرمهندس اتريشي خود يعني والتر اينگر ساخته شد. حجم پل ورسک که داراي ?? متر دهانه قوسي اصلي و ??? متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ???? مترمکعب است. طول کلي پل ?? متر است. عظمت اين پل که در واقع دو کوه عظيم و سخت را به يکديگر اتصال مي دهد ستودني است. اين پل راه ارتباطي راه آهن سراسري شمال جنوب بوده که با شگفتي تمام و با ابزار آلات بسيار ساده مانند ديناميت و دريل دستي ساخته شده بود و در ساخت آن از هيچ سازه فلزي استفاده نشده است. اين پل در دوران جنگ جهاني دوم پل پيروزي ناميده مي‌شد.
امروزه پل ورسک علاوه بر اهميت ويژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌هاي سياحتي کشور نيز محسوب مي‌شود. پل ورسک در شمار مهم‌ترين آثار فني مهندسي راه آهن شمال ايران محسوب مي‌شود و با شماره 1543 به ثبت ملي رسيده است. قطارهاي مسافري تهران ـ ساري و تهران ـ گرگان پس از گذشت بيش از ?? سال هر روز ? بار از روي آن مي‌گذرد. قطارهاي باري و سوختي نيز از روي آن مي‌گذرند.
گفته مي شود رضاشاه شخصا براي افتتاح اين پل به سوادکوه همان زادگاه خويش آمد و به دستور او سرمهندس اتريشي يعني اينگر نيز موظف شد تا در هنگام عبور اولين قطار از روي پل زير پل قرار گرفته تا در صورت تخريب اين پل اولين شخص کشته شده از اين حادثه خود او باشد.
اين بنا از ملات سيمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بيان ديگر اين بنا از ملات غير مسلح ساخته شده است. هزينه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ? ميليون و ???هزار تومان بوده است. براي ساخت اين پل عظيم چند طرح مبتني براستفاده از مصالح بنايي که بيشتر مقرون به صرفه بوده، به تصويب رسيد. پل ورسک در شمار مهمترين آثار فني مهندسي راه آهن شمال ايران محسوب مي‌شود و شماره ثبت تاريخي ملي آن ???? مي باشد. ورسک از جمله پل‌هاي استراتژيک ايران است که توسط مهندسان آلماني و اتريشي با تضمين ?? ساله احداث شد.
روستاي ورسک در محدوده کوهستاني استقرار يافته و از سطح دريا 2140 متر ارتفاع دارد.
آب و هواي اين روستا، تحت تأثير اقليم کوهستاني، در زمستان‏ ها سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. دو رودخانه ورسک و گتو در کنار آبادي جريان دارند.
پل شاه عباسي از آثار تاريخي روستاي ورسک است و قدمت آن به قرن دهم هـ . ق مي‏ رسد. احداث راه‏ آهن شمال ـ تهران در سال 1314 هـ . ش و ساخت پل ورسک نام روستا را مشهور و به رونق آن افزود.
سه خط طلا :
اصطلاح سه خط طلاي راه‌آهن شمال مربوط به دره اي در سه کيلومتري بعد از پل ورسک و بعد از روستاي ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده مي‌باشد. طراحي اين خطوط به جهت کم کردن شيب و افزايش ضريب قدرت لوکوموتيوها در نظر گرفته شده است که براي ايرانيان ارزشي به مراتب بيشتر از طلا دارد. از اين رو به اين سه حط راه آهن که بالاي يکديگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا مي گويند.
ديدن پل ورسک و سه خط طلا نيازمند نگاه دقيق تري است که هم براي ديدن دقيق آن و هم عکس گرفتن از آن نياز است تا شما در کنار جاده پارک نماييد و از آنجايي که نيازمند است تا در کنار جاده اصلي پارک نماييد لطفا مراقب پارک دقيق خود و کودکان خود باشيد.
در زير اين پل رودخانه اي هست که به آبشاري مي رسد شما مي توانيد از طريق همين سايت اطلاعات دقيق درباره آبشار ورسک را نيز مشاهده نماييد.